Sámánizmus
Cikkek
Daniel Moler: Az Egyetemes Szív
2014.02.22
Házassági évfordulónk megünneplése alkalmából feleségemmel részt vettünk egy Mesadán, egy San Pedro-kaktusszal (huachuma) végzett szertartáson, amitől én valósággal rettegtem. Néhány évvel korábban keresztülmentem egy entheogén-élményen (előzetes felkészülés és setting nélkül), és az akkor darabokra szedett. Úgy éreztem, hogy megszűnök létezni a világban, s csak a saját félelmetes elszeparáltságom maradt. Ahelyett, hogy jobban lettem volna tőle, csak régi félelmeimet hozta felszínre. Úgy döntöttem, hogy többé nem térek vissza arra a helyre.
Marlene Dobkin de Rios: Testen kívüli élmények és az Újvilág monumentális földművei
2014.01.02
A pszichedelikus növényeket használó archaikus kultúrák emlékművei és földművei iránti érdeklődésem akkor ugrott meg, mikor családommal Peru több részére is ellátogattunk: Különösen a Limától 2 órányira délre fekvő Nazca-romok nyűgöztek le. 1978-ban utaztunk oda, hogy megnézzük a híres Nazca-vonalakat, a Nazca-sivatag geoglifáit, azt a magasan fekvő száraz fennsíkot, mely több, mint 50 mérföldnyire fekszik Nazca városától. Ennek következtében kezdtem el gondolkodni a pszichedelikumok szomatikus hatásairól, s hogy hogyan lehettek befolyással az őslakók masszív földműveire. Elképzelhető, hogy a testen kívüli élmények, azaz a sámán úgynevezett égi utazásai befolyásolták a megépítésüket. A sámán erejét a földművekben rejlő szimbólumok adták tudtul, főleg a gyakori állatok és a kozmológiai energiák, melyeket az adott sámán képes volt uralni. Az üzenet a sámán erejéről a közösség minden tagjának szólt, mindenkivel tudatta, hogy sámánjuk vagy sámánjaik erősebbek a közösség többi tagjánál. Egy ilyen durva környezetben ez a túlélés képességét biztosította.
Piers Vitebsky : A belső kozmosz
2012.10.30
A samanizmus sokarcú jelenség, amely különféle történeti és politikai háttérrel, különféle helyi hagyományokban jelenik meg, és együtt él, sokszor nehézségekkel, a nagy világvallásokkal. A sámáneszmék nem intézményesített keretben jelennek meg, s nem képviseli őket egy központi hatalom, mint a pápa vagy a dalai láma, s nincsenek nagy templomai, mint a hinduizmusnak. Mivel hajlékony, s képes az újdonságok befogadására, a samanizmus működhet a legtávolabbi erdőkben, a kínai császár udvarában vagy San Francisco belvárosában egy műhelyben. [...]
Steven 'Gyrus' Taylor : A sámánizmus aspektusai
2012.08.24
Frecska Ede : Hogyan képesek a sámánok növényekkel és állatokkal kommunikálni?
2012.02.14
A soronkövetkező irományt elsősorban saját kedvtelésemre hoztam össze, mintegy mentális Lego játék gyanánt. Egy Lego konstrukció lehet modellje egy valóságos alakzatnak – vagy nem. Mindenesetre vannak belső összefüggései, koherenciája ami révén meg tud állni a lábán (alapzatán). Minél konzisztensebb, kongruensebb és koherensebb egy mentális struktúra, annál inkább van esélye arra, hogy modelláljon valamit. Ez a matematikában így van, talán nem csak ott igaz, hanem a megismerés más területén is. Köszönet a fordítónak azért, hogy a Rick Strassman-nal és Luis Luná-val közösen írt, fennt nevezett angolnyelvű könyvünk egyik fejezetének magyar verzióját olvashatjuk a továbbiakban. Belső felépítésének megértéséhez segít a többi fejezet ismerete. A könyvet sci-fi olvasótábornak szántuk, bár szigorúan véve fejezeteim műfaja inkább nonsci-nonfi. ’Nonfiction’, mert nem képzelt történetet beszél el; ’nonscience’, mert mégiscsak a képzelet szárnyán száll.
Jim DeKorne : Solve et Coagula
2011.09.02
A sámánizmus olyan tudáson alapul, melyet az emberek többsége már elfelejtett. A tudáson, miszerint örök, multidimenzionális létezők vagyunk, akik csalóka, halandó életet élnek egy három dimenziós térben. Az emberiség kötelessége visszanyerni ezt a tudást és megtanulni teljes értékűen működni mind a fizikai, mind a metafizikai birodalmakban. Hatalmas erők terelnek minket folyamatosan ezeknek a potenciáloknak a teljesebb megértése felé.
John Major Jenkins : Maja sámánizmus és 2012 - Egy pszichedelikus kozmológia
2011.08.27
A következő kép egy Izapa nevű maja településről származik Mexikó déli részéről. A sámán alvilágba, a téridő ismeretlen dimenzióinak háborgó gyomrába történő utazásának klasszikus ábrázolását láthatjuk. A sámán a psziché mélységeiben navigál, s közben az égi tengerek hullámai mégis felszínükön tartják.De mit is láthatunk ezen a 2000 éves véseten? Először is egy békát illetve varangyot, amely hátrahajtja nyakát és kitátja száját. A maják szimbólum-rendszerében a béka, a jaguár vagy a kígyó (vagy akár egy barlang) kitátott szája az ajtót jelképezte, mely az alvilágba vezet. A varangy nyelvével mintha tolná az apró figurát a csónakjában. A sámánok alvilági utazásai hagyományosnak számítottak, és ez a kép pontosan ezt ábrázolja. De több dolog is el van itt rejtve.
Graham Townsley : Nyakatekert nyelvezet, a tudás technikája
2011.08.25
Graham Townsley brit antropológus a jaminahua nép között élt a perui Amazonasnál. Komolyan vette a jaminahua sámánok nyelvét, akárcsak a természettel kapcsolatos esszenciális fogalmaikat, s az ismeretszerzésnek egy koherens módszerét fedezte föl. Sokféle beszámoló foglalkozik a sámánok „titkos nyelvével". Tudomásunk szerint azonban Townsley volt az első, aki ezt a nyelvet megpróbálta dekódolni. A jaminahua gondolkodásmódot a nyugati megismerés szemszögéből „elképzelhetetlennek" nevezte, bizonyos részleteket azonban, úgy tűnik, mégiscsak sikerült feltárnia. Túljutott azon az „energiamezőn", mely a saját gondolkodásának kereteit a bennszülöttekétől elválasztotta. Ennek köszönhetően fontos ismereteket szerzett a sámánokról.
Jim Dekorne : Élet az egyetlen világban
2011.05.18
A dimenziók építkezési elvének megfelelően láttuk, hogy a magasabb dimenzió megfigyelője “objektívebben" rálát az alsóbb dimenzióra, mint fordítva. Minden világ szubjektív addig a pontig, míg meg nem látjuk egy felsőbb szintről. Ez az elv teszi képessé a sámánt, hogy “a másik oldalról" gyógyítsa a betegséget, hogy annak szimbolikus megfelelőjét befolyásolja a képzeleti világban. A sámán megtanulta, hogyan vetítheti tudatát magasabb dimenziójú terekbe, ezért elég erős ahhoz, hogy az általunk hagyományosan “mágikusnak", a természetfeletti lény tevékenységének, nevezett módon hasson a háromdimenziós térre. (A “természetfeletti" szó természetesen jelenlegi természetfelfogásunk korlátoltságáról árulkodik).
Adam Elenbaas: La Purga
2011.05.05
A tisztulás az ayahuasca-ceremónia alatt nem hasonlít semmilyen normális testi funkció végrehajtására. A holisztikus gyógyászatban és a jóga közösségekben mindig hangsúlyozzák a test és az elme kapcsolatát. Azért meditálnak, hogy még inkább megéljék a jelent, hogy kevesebbet gondolkodjanak, hogy többet tapasztaljanak, és hogy megtisztítsák az elmét a mentális törmelékektől. Az Egyesült Államokban egyre népszerűbbé válnak a méregtelenítő forróságban gyakorló jóga csoportok. A Bikram jóga központjában a résztvevők például 90 percet dolgoznak, ami két 25 pózból álló gyakorlatsorból és 2 légző gyakorlatból áll, melyeket 100 fokos szobákban végeznek az elme és a test megtisztítása végett. Az emberek szaunázni mennek, hogy kiizzadják magukból a nyári züllést, miközben az extatikus tánc és a Pilates-torna felébresztik az elfojtott nőiséget. A metaforák és a gyakorlatok listáját, melyet a szellemi és testi megtisztulással hoznak kapcsolatba, még sokáig lehetne folytatni, de semmi, amit valaha tapasztaltam, a közelébe sem ért annak az érzésnek, amilyen az elme és a test megtisztítása és méregtelenítése egy ayahuasca-ceremónia során. Az ayahuasca általi megtisztulás teljesen más lapra tartozik.