Sámánizmus
Cikkek
Bottyán Katalin: A sámán szerepe a közösségben
2010.10.22
A szöveget 1998 novemberében kaptam Bárth János tanár úrtól. Sajnos, elmulasztottam feljegyezni, hogy az anyag melyik város jegyzőkönyvében található, így forrásként az ő gyűjteményét tudom megnevezni. Tanár úr elmondása szerint ezt a forrást még nem publikálta sehol.
A bemutatandó dokumentum egy dunántúli féltáltos vallomása 1791-ből.
A sámán világa és beavatása
2010.08.04
Helena Blavatsky Isis Unveiled (A leplezetlen Ízisz) című könyvében ismételten említést tesz a sámánizmusról és sámáni jelenségekről. A könyvben számos eset található a varázslatról, különféle tradíciókból magasabb erőt merített emberekről és szokatlan helyszínekről, amelyek figyelemreméltó erőkkel megáldottak A tibeti beavatottak levegőben közlekednek, a szibériai sámánok saját gondolataikkal keresik meg az elveszetteket és eltévelyedetteket, minderről úgy szerezhetünk tudomást, hogy fellapozzuk e szokatlan könyv oldalait. E remekmű azonban nem valamely bogaras és irracionális varázslás végtermékét mutatja be, hanem a kevéssé ismert természeti erők és természeti törvények következményeit tárja elénk, amelyek Nyugaton a spiritizmusban és a pszichotronikus jelenségben lepleződtek le, még ha elég ritkán is.
Mircea Eliade - Sámánizmus
2010.07.16
A miszticizmus történetének folytonossága töretlen. A sámáni eksztázisban többször is felfedeztük a "paradicsomi sóvárgást", ami a keresztény misztikus élmény egyik legősibb típusát idézi. Ami az indiai misztikában és metafizikában és a keresztény misztikus teológiában egyaránt főszerepet játszó " belső fényt" illeti, láttuk, hogy már az eszkimó sámánizmusban is tanusított. Tegyük hozzá, hogy azoka a varázskövek, amelyekkel az ausztrál orvosságos ember testét teletömködik, valamiféleképpen a "megszilárdult fényt" jelképezi. A sámánizmus azonban nem csupán a miszticizmusban elfoglalt helye miatt jelentős. A sámánok lényeges szerepet töltöttek be a közösség lelki épségének védelmében. Kiválló démonűző bajnokok; a démonokat éppúgy legyőzik, mint a betegségeket és a feketemágusokat.
Helmut Wautischer : Törzsi episztemológiák, Filozófiai antropológiai esszék
2010.04.22
A filozófiai antropológiáról tudjuk, hogy egy olyan filozófiai ágazat, amely közel áll az egzisztencializmushoz, a fenomenológiához és Dilthey "életfilozófiájához" (ahol az átélt, vagyis közvetlen élmények határozzák meg a tudatot). Az ember mint önmeghatározó állat ontológiájára összpontosít. A kartéziánus dualizmussal szemben a filozófiai antropológia szerint az ember testét áthatja a tudata. Ez a felfogás a pascali logikán túli logika ("logique du coeur") alkalmazását feltételezi, tehát emberközpontúsága választja el a hagyományos filozófiától. Nem csak szociológiailag utasítja el az evolucionalizmust, hanem kétségbe vonja a tudományos gondolkodás magasabbrendűségét is. Az embert tudományos fogalmakkal meghatározhatatlannak tartja.
Piers Vitebsky: A sámán (részletek)
2010.01.07
A sámánizmus gyökerei
2009.12.27
Terence Mckenna : A sámánizmusról
2009.11.24
Úgy éreztem magam, mint Szókratész, amint elfogadja a méregpoharat.
2009.11.19
Részlet a : "Jeremy Narby - Francis Huxley: Sámán: Ötszáz év a tudáshoz vezető ösvényen" című könyből.
Michael Harner amerikai antropológus több évet élt a Jiévarók és konibók között a Nyugat-Amazonas vidékén. Itt írta le első élményét a hallucinogén ajahuaszka főzetének kipróbálásáról. Legnagyobb megdöbbenésére a látomásai során látott különös élőlények nagyban hasonlítottak a bennszülöttek által elmondott víziókhoz.